قوانین قرارداد بین المللی

تعریف قرارداد بین المللی

قراردادی که حداقل یکی از ارکان خارجی مثل تابعیت شخص یا محل اجرای قرارداد در آن وجود داشته باشد قرارداد بین المللی می گویند. گاهی متن قرارداد مابین دو طرف خارج از محل اقامت هریک از طرفین قرارداد میباشد ،در این موارد هم میتوان گفت قرارداد بین‌المللی میباشد..موسسه حقوقی مدافعان کبیر شما را در حل مشکلات حقوقیتان یاری می رساند با ما تماس بگیرید.

 

مهم ترین قرارداد های بین المللیقوانین قرارداد بین المللی

  1. قراردادهای سرمایه گذاری
  2. قراردادهای بلند مدت تامین کالا
  3. قرارداد تولید
  4. قرارداد نمایندگی
  5. قرارداد لیسانس
  6. قرارداد فرنشایز

 

رفتار با مشتری و دقت در مذاکرات تجاری

رفتار افراد با طرف قرارداد خارجی معمولا با طرف قرارداد داخلی متفاوت می‌باشد،در خصوص نحوه سوال از طرف مقابل،بسته به نوع فعالیت طرف مقابل میباشد.بطور مثال وقتی طرف مقابل ما مصرف کننده است و یا خریدار قطعات تولیدی می‌باشد.معولا با ارایه نمونه تولیدات قبلی به ایشان،از وی سوال می‌شود که ایا پیشنهاد و یا انتقادی در کمیت و یا کیفیت قطعه تولید شده دارند و یا خیر.

 

تفاوت حقوق بین الملل با تجارت بین المللی

منظور از حقوق بین‌الملل به مجوعه قوانین بین‌المللی مابین ملت ها و دولت ها گفته می‌شود که معمولا بصورت یک شکل می‌باشد بطور مثال قوانین حقوق بشر ،کشورهای عضو سازمان ملل مجبور به تبعیت از آن می‌باشند.و اما قوانین تجارت بین المللی،که کاملا با حقوق بین‌الملل متفاوت بوده و به روابط بازرگانی که یک طرف و با هردوی آنها اقامت کشور خارجی را داشته باشد،میگویند.

 

حقوق بازرگانی بین الملل

منظور از حقوق بازرگانی بین الملل به مجموعه قوانین و مقرراتی گفته می‌شود که برای اعمال و رفتار تجاری خارج از مرزهای کشور تعریف میگردد.

 

تصمیمات دولت ها برای حقوق بازرگانی بین الملل

دولت ها بعنوان ناظران بر اعمال تجاری افراد و شرکت های تجاری در خارج از کشور با مدیریت بر نحوه عملکرد افراد و شرکت های تجاری سعی در برقراری تعادل در زمینه های سرمایه گذاری و همچنین شناسایی در نیاز جامعه داشته است.دولت ها با وضع قوانین در نحوه سرمایه گذاری شرکت های خارجی در داخل کشور و یا شرکت های داخلی در خارج از کشور.در واقع نظم تجاری را ایجاد می‌کند.

 

اصطلاحات و قوانین تجارت بین الملل

اظهار گمرکی- Custom Declaration. دارنده ی کالا و یا وکیل او، قبل از جابجایی کالای خود از مرز باید کالای خود را به سازمان گمرک اظهار نماید. ...

  • فیاتا- FIATA. ...
  • سیستم آسیکودا- ASYCODA. ...
  • فورواردر- Forwarder. ...
  • کارنه تیر- Carnet TIR. ...
  • حمل کننده- Carrier. ...
  • کوتاژ- Cottage. ...
  • لیست عدل بندی- Packing List.

 

تحویل درب کارخانه Ex works 

 در روش EXW کالا در محلی که به تولید رسیده یا انبار شده است، توسط فروشنده به خریدار تحویل داده خواهد شد. بعد از تحویل کالا، خریدار متحمل بار تمامی مسئولیت­ ها و هزینه­ ها از جمله بارگیری، حمل ­و­نقل، بیمه، گمرک و ریسک خرابی کالا می ­شود.

 

در واقع تنها تا پیش از تحویل کالاست که فروشنده نسبت به کالا تعهد دارد. بعد از تحویل، ریسک به خریدار انتقال پیدا می کند. همچنین فروشنده وظیفه ­ای در قبال بارگیری کالا در وسیله حمل­ و­نقل ندارد. این روش در هر نوع حمل­ و­نقلی حتی در حمل­ و­نقل مرکب کاربرد دارد.

 

تحویل رایگان در مبدأ.(FCA)

تحویل رایگان free carrier به منظور ارائه کالا به خریدار به همراه انجام مراحل ترخیص و انجام امور گمرکی میباشد.در بیشتر معاملات تجاری خریدار های خارجی تمایل به تحویل کالا در محلی که آنها تعیین میکنند دارند،در اینگونه معاملات تجاری شخصی که وظیفه تحویل کالا را داشته موظف به حمل کالا به ترمینال و یا گمرکی که از قبل تعیین شده می‌باشد و تمامی مسولیت تا زمان ترخیص کالا بر عهده فروشنده میباشد.

تحویل رایگان در مبدأ.(FCA)

هزینه حمل پرداخت شده (CPT )   carriage paid to

 این نوع حمل و نقل بیشتر برای حمل و نقل زمینی و هوایی مورد استفاده قرار میگیرد. CPT  و یا همان carriage paid toبدین معناست که فروشنده کرایه حمل کالا تا مقصد تعیین شده را می پردازد و مسئولیت فقدان و یا خسارت بر کالا از زمانی که کالا تحت نظارت حمل کننده در آید، از فروشنده به خریدار منتقل می گردد. در این نوع از حمل و نقل در واقع، فروشنده، زمانیکه کالا را مهیا و یا تولید می نماید وظیفه حمل داخلی را بر عهده می گیرد،همچنین هزینه های صادراتی را پرداخت و کالا را نیز از گمرک مبداء برای ارسال به مقصد ترخیص می نماید، فروشنده نوع و وسیله حمل را جهت حمل کالا انتخاب و  قرارداد های مربوطه را منعقد کرده و همچنین هزینه های مربوطه را تا مقصد تعیین شده پرداخت می نماید. نکته قابل توجه در این قاعده که آن را CPT یا همان Carriage Paid to  ریسک و مسئولیت فروشنده است، این ریسک و مسئولیت زمانی خاتمه پیدا می نماید که کالاهای مربوطه به اولین حمل کننده کالا تحویل داده شود،

 

هزینه و بیمه حمل شده

CIF:COST INSURANCE AND FREIGHT هزینه کالا، بیمه، کرایه حمل تا بندر مقصد

 

در CIF کلیه وظایف مانند CFR هست با این تفاوت که فروشنده باید کالا را بیمه دریایی بکند.

 

در CIF فروشنده حداقل بیمه را در نظر خواهد گرفت پیشنهاد موسسه حقوقی مدافعان به شما تجار این است که چنانچه بیمه خاصی مد نظرتان است در قرارداد آن را ذکر بفرمایید

 

DAT تحویل در پایانه کشور مقصد

این اصطلاح بدین منظور است که فروشنده تمام هزینه های حمل و نقل (هزینه صادرات، حمل، تخلیه از حامل اصلی در بندر مقصد و هزینه هاي بندر مقصد) و فرض قبول تمامی ریسک ها تا پایانه مقصد را عهده دار میشود. پایانه می تواند بندر، فرودگاه، و مکان تبادل کالا تلقی گردد.

 

FCA یا FREE CARRIER : تحویل در محل تعیین شده در کشور مبدا

بر اساس توافق طرفین قرارداد زمانی فروشنده مسئولیتش به پایان میرسد که کالا مراحل صادرات را به اتمام رسانده باشد، مراحل گمرکی انجام شده باشد و بار تحویل حامل شده باشد.

 

تحویل در کنار کشتی.FAS- Free Alongside Ship یعنی رایگان در کنار کشتي، فروشنده کالا را وقتی به اسکله و یا بندر مورد توافق خریدار ارسال نماید.مسولیت فروشنده بعد از تحویل به خریدار به اتمام می‌رسد.

 

تعهدات سلامت کالا بین خریدار و فروشنده .FOB

اصطلاح FOB (Free on Board) به منظور مسولیت نگهداری و حمل کالا میباشد.هریک از فروشنده و خریدار نسبت به کالای خریداری شده بنا به توافق طرفین دارای مسولیت می‌باشند،بطور مثال فروشنده متعهد میگردد،کالای فروخته شده به خریدار را تا روی کشتی حمل و هزینه های حمل را تا آن مقطع زمانی پرداخت مینماید.بعد از اینکه کلا بر روی کشتی و یا هر وسیله حمل و نقل دیگر منتقل شد مسولیت فروشنده به اتمام می‌رسد.

تعهدات سلامت کالا بین خریدار و فروشنده .FOB

هزینه و کرایه حمل (CFR)

اصطلاح CFR به این معنی میباشد که فروشنده کالا مورد معامله را بر روی عرشه کشتی تحویل خریدار و یا نماینده وی بدهد

 یا این که اقدام به تهیه کالایی مینماید که پیش از این به این طریق تحویل شده است.

عنوان با فونت تیتر

برای مشاوره و گرفتن راهکار و حل مشکلتان همین الان تماس بگیرید
​​​​​​

تماس بگیرید
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش