جرایم رابانه ای

انواع جرایم رایانه ای در ایران

امروزه با پیشرفت در عرصه رایانه و جهان مجازی سبب بروز جرایم رایانه ای گردیده است ،جرایم رایانه ای به سه بخش کلی تقسیم می‌شود ۱-خرابکاری رایانه‌ای ۲-کلاهبرداری رایانه ای ۳-جاسوسی رایانه ای میباشد.در جوامع امروزی از جمله کشور ایران هک نمودن رایانه به قصد سو استفاده مالی نسبت به دیگر جرایم رایانه ای گسترش بیشتری دارد..موسسه حقوقی مدافعان کبیر شما را در حل مشکلات حقوقیتان یاری می رساند با ما تماس بگیرید.

جرایم رابانه ای

بطور کلی جرایم رایانه ای به هفت بخش تقسیم می‌شود

  1. دسترسی غیر مجاز به دستگاه های پردازش داده
  2. جرایم سنتی به کمک پردازش داده (DP )
  3. جرایم رایانه علیه امنیت فردی
  4. کلاهبرداری رایانه ای
  5. جاسوسی و سرقت رایانه‌ای
  6. خرابکاری رایانه
  7. سرقت خدمات

 

تعریف جرایم رایانه ای

جرایم همانند بیماری همواره در حال رشد و تغییر می‌باشند.از زمانی که کامپیوتر به اداره جات و خانواده ها راه پیدا کرد همراه با پیشرفت باعث بروز یکسری مشکلات گردید.بعضی از مجرمین با تبحر در دانش کامپیوتر و طریقه دسترسی به اطلاعات اشخاص سبب ورود خسارت مادی و معنوی به دیگران می‌شوند.شیوه های ارتکاب جرایم رایانه ای همیشه در حال تغییر میباشد و قانون گذار تعریف مشخصی از جرایم رایانه ای نداشته،فقط به مصادیق آن اشاره نموده است.

 

مجازات جرایم رایانه ای در ایران چیست

با استناد به ماده ۷۲۹از قوانین رایانه ای هر کس بطور غیر مجاز به داده ها،سامانه ها ی رایانه ای یا مخابراتی که بوسیله تدابیر امنیتی محافظت شده دسترسی یابد به مجازات  ۹۱ روز تا یک سال حبس و یا جزای نقدی از ۵تا ۲۰ میلیون ریال و یا هر دو محکوم می‌شود.

 

وکیل جرایم سایبری کیست

وکیل جرایم سایبری شخصی است که اطلاعات کافی در زمینه کامپیوتر و طریقه های وقوع جرایم رایانه ای داشته و با دانش سایبری میتواند در روند پرونده اثرگذار باشد و از ورود خسارت مضاعف به موکل جلوگیری نماید.

 

جرایم رایانه ای چه نوع جرمی هستند

جرایم رایانه ای به جرایمی گفته می‌شود که به واسطه کامپیوتر و یا اینترنت رخ می‌دهد و هر گونه عملیات سایبری را که قانونگذار ممنوع کرده باشد ،در صورت ارتکاب آن از طرف هرشخص مجازات برای آن تعیین شده است.

 

کلاهبرداری رایانه ای

کلاهبرداری اینترنتی همانند کلاهبرداری کلاسیک،مرتکب میبایست با توسل به مانورهای متقلبانه مال دیگری را تحصیل نماید.قانونگذار در ماده ۷۴۱ قانون مجازات اسلامی بیان داشته هر کس به طور غیر مجاز از سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن،تغییر،محو،ایجاد یا متوقف کردن داده ها یا مختل کردن سامانه وجه یا مال یا منفعت یا خدمات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند علاوه بر رد مال به صاحب آن به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون ریال تا یکصد میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.انچه از مفاد قانون کلاهبرداری رایانه ای مشخص گردید اینکه مرتکب با علم و اطلاع از دانش رایانه ای بتواند داده ها را تغییر بدهد در واقع به نوعی می‌توان گفت سیستم رایانه ای را فریب بدهد و یا اینکه با فریب فرد بتواند دسترسی به اطلاعات رایانه‌ای وی پیدا کند،به دلیل اینکه طریقه تحصیل مال توسط دستکاری در اطلاعات کامپیوتر میباشد به ان جرم کلاهبرداری رایانه ای گرفته می‌شود.

 

جاسوسی رایانه‌ای

منظور از جاسوسی رایانه ای این است که شخص مرتکب با دسترسی به داده های سری در حال انتقال یا ذخیره شده در سامانه های رایانه ای و یا مخابراتی یا حامل های داده انجام می‌شود.داده های سری نیز شامل اطلاعاتی هستند که افشای آنها به امنیت و منافع کشور صدمه می‌زند.

 

سرقت رایانه‌ای

سرقت رایانه ای شباهت بسیاری به سرقت ساده داشته،تنها تفاوت آن این است که سارق داده‌های یک فرد را می‌رباید و توسط آن اموال مال باخته را می رباید.قانونگذار با استناد به ماده ۷۴۰قانون برای ان مجازات جزای نقدی و حبس تعیین نموده است.در صورتیکه داده ها در اختیار صاحب ان باشد مرتکب به جزای نقدی از یک میلیون ریال تا دویست میلیون ریال و در غیر اینصورت به حبس از ۹۱روز تا یکسال یا جزای نقدی از پنج میلیون تا بیست میلیون ریال و یا هر دو محکوم خواهد شد.

سرقت رایانه‌ای

دادگاه صالح به جرایم رایانه ای

رسیدگی به جرایم رایانه به دلیل نیاز به دانش تخصصی در زمینه تحقیق و یا دسترسی به مجرمین در جرایم صلاحیت شهرستان تهران در دادسرا ویژه ناحیه ۳۱ رسیدگی می‌شود.

لازم به ذکر است که در شهرستان ها هم به تناسب نیاز شعبی برای رسیدگی به جرایم رایانه ای اختصاص می‌دهند.

عنوان با فونت تیتر

برای مشاوره و گرفتن راهکار و حل مشکلتان همین الان تماس بگیرید
​​​​​​

تماس بگیرید
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش