قوانین حق مالکیت

حق مالکیت در قانون اساسی

حق مالکیت در قانون اساسی به این منظور است که شخص حق مالکیت نسبت به یکسری اشیا و یا امتیازها را دارد بطور مثال این حق را دارد یک آپارتمان خریداری و آن را به تملک خود در بیاورد و یا امتیاز تالیف یک کتاب را داشته باشد.اگر هر کدام از این مالکیت ها از طریق مشروع بدست آمده باشد دولت وظیفه حمایت از آنها را دارد..موسسه حقوقی مدافعان کبیر در تهران شما را در حل مشکلات حقوقیتان یاری می رساند با ما تماس بگیرید.

 

انواع مالکیتقوانین حق مالکیت

مالکیت به دو دسته تقسیم می‌شود

۱-مالکیت مادی که شامل مواردی از قبیل مالکیت عرصه و اعیان ،مالکیت مغرور و مشاعی،مالکیت اختصاصی و مشاعی میباشد

مالکیت معنوی که شامل مواردی از قبیل مالکیت منافع و یا مالکیت علایم تجاری میباشد.

 

انواع مالکیت در قانون مدنی

قانونگذار در ماده۲۹ قانون مدنی حق مالکیت را شامل مالکیت عین و منافع و همچنین حق انتفاع و ارتفاق تعیین نموده است.

 

تعریف مالکیت در حقوق ثبت

قانونگذار مطابق با ماده ۲۲قانون ثبت اسناد و املاک کشور مالک را شخصی میدانید که ملک وی مطابق با قوانین ثبت،در دفاتر املاک ثبت اسناد به ثبت رسیده باشد و یا اینکه مال مذکور به طریق قانونی به شخص انتقال و یا ارث رسیده باشد.

 

تعریف مالکیت در قانون مدنی

قانونگذار در ماده ۲۹و ۳۰قانون مدنی ضمن بیان انواع مالکیت ،مالک را اجازه هر گونه تصرف در مایملک خود داده است ،مالک ضمن تصرف مال خود حق هرگونه استفاده از منفعت آنرا دارد.این حقوق فقط در موارد خاص آن هم به حکم قانون از ایشان سلب و یا محدودیت در استفاده تعیین میگردد.

 

تفاوت مالکیت و ملکیت

در بیشتر تعاریف حقوقی رابطه بین شخص و شی را مالکیت و هر شی قابل تصرف را ملک و یا ملکیت عنوان می‌کنند.

 

مالکیت چیست

منظور از مالکیت این است که شخص بتواند بر اموال و دارایی های خود حق هرگونه تصرف و استفاده ای داشته باشد که شامل مواردی از قبیل آپارتمان ،زمین،بعضی از گونه های حیوانات میباشد.

تفاوت مالکیت و ملکیت

تعریف مالکیت در فقه

آنچه از آیات قرآن و روایات برداشت می‌شود مالکیت شامل مالکیت واقعی و یا حقیقی و همچنین مالکیت اعتباری و قراردادی می‌شود.انچه فقها در خصوص مالکیت حقیقی بیان نموده اند مالکیت خداوند بر بندگانش و یا مالکیت اشخاص بر بدن خود می‌باشد ولی در خصوص مالکیت قراردادی هر گونه رابطه تصرف و استفاده شخص از شئ را بیان نموده اند ‌.این گونه روابط قراردادی را هر جامعه ای با توجه به شرایط زمان و مکان آن جامعه تعیین می‌کند.

عنوان با فونت تیتر

برای مشاوره و گرفتن راهکار و حل مشکلتان همین الان تماس بگیرید
​​​​​​

تماس بگیرید
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش