قوانین وصیت نامه

وصیت نامه کامل و قابل اجرا چه شرایطی دارد

وصیت همانند سایر عقود دارای یکسری چهار چوب و شرایط میباشد،منظور وصیت این است که شخص برای زمان بعد از مرگ خود یکسری برنامه ها دارد یعنی اینکه به یک شخص و یا اشخاصی وصیت می‌کند که بخشی از اموال و دارایی های وی را در مسیری که ایشان گفته صرف نمایند.در اصطلاح حقوقی به شخصی که وصیت می‌کند موصی و شخصی که به ایشان وصیت می‌شود موصی له گفته می‌شود..موسسه حقوقی مدافعان کبیر در تهران شما را در حل مشکلات حقوقیتان یاری می رساند با ما تماس بگیرید.

نحوه نوشتن وصیت نامه قانونی و معتبر

نکته بسیار مهم در خصوص وصیت باید توجه داشت این است که اکثر افراد تصور می‌کنند در مورد هر چیزی اعم از مالی و غیرمالی میتوان وصیت نمود.ولی این تصور اشتباه است موضوع وصیت و یا در اصطلاح حقوقی موصی به باید اول اینکه مالیت داشته باشد یعنی قابل نقل و انتقال باشد و دوم اینکه وصیت کننده مالک موصی به باشد.

 

عناصر وصیت نامهقوانین وصیت نامه

وصیت نامه همانند سایر عقود متشکل از یکسری ارکان میباشد.

  1. وصی همان شخصی است که در مورد اموال و دارایی خود وصیت می‌کند.
  2. موصی له همان شخصی که بنفع وی وصیت می‌شود.
  3. موصی به  همان موضوع وصیت نامه است که در مورد آن صحبت می‌شود.
  4. وصی کسی است که به وصیت عمل میکند.

 

وصیت تا یک سوم ( ثلث اموال ) 

وصیت نامه همانطور که گفته شد برای اموال و دارایی خود بعد از مرگ می‌باشد.از طرفی ما در قبل گفتیم به محض فوت شخص ورثه وی قائم مقام قانونی وی می‌شوند . برای جمع این دو مطلب قانونگذار برای وصیت یک معیار قانونی گذاشته است به منظور که هر شخص برای یک سوم اموال و دارایی خود بعد از مرگ خویش حق تصمیم گیری داشته است و اما برای بیشتر از یک سوم به دلیل اینکه ورثه قائم مقام قانونی اموال متوفی میباشند.نامبردگان این حق را داشته تا وصیت مازاد بر ثلث را تایید و یا رد کنند.

 

انواع وصیت نامه

ماده ۲۷۶ انواع وصیت نامه را به شرح زیر طبقه بندی نموده است.

  1. وصیت نامه دستی
  2. وصیت نامه سری
  3. وصیت نامه رسمی
  4. صیت نامه تملیکی
  5. وصیت نامه شفاهی.

 

وصیت نامه دستی

منظور از وصیت نامه دستی و یا عادی این است که به دست خط ، امضاء و تاریخ روز و ماه و سال توسط موصی یا همان وصیت کننده تنظیم شده است.اگر از لحاظ شکلی مطابق به موارد فوق نباشد،اعتبار وصیت نامه عادی را نداشته ،مگر اینکه ورثه مطالب مندرج در وصیت نامه را تایید و تنفیذ نمایند

 

وصیت نامه سری

 وصیت نامه سری به وصیتی گفته می‌شود که به دست خط موصی (وصیت کننده)و یا  شخص دیگری تنظیم شود،و بعد از آن در اداره ثبت اسناد و یا دفاتر اسناد رسمی نگهداری شود.

 

وصیت نامه رسمی

وصیت نامه رسمی همانند دیگر اسناد رسمی توسط دفاتر اسناد رسمی تنظیم و اعتبار اسناد رسمی را دارا می‌باشد و برای تنفیذ آن نیاز به دادگاه نیست و مطابق اسناد رسمی لازم الاجرا میباشد.

 

وصیت نامه تملیکی

وصیت نامه تملیکی این است شخص تمام اموال و یا بخشی اموال خود را به تملک دیگری اعم از شخص حقیقی و یا  حقوقی در آورد .

 

وصیت نامه شفاهی

منظور از وصیت نامه شفاهی این است که گاهی اوقات وصیت کننده شرایط و یا توان نوشتن وصیت نامه عادی و یا رسمی را نداشته به همین جهت در حضور دو نفر شاهد وصیت به امری در مورد اموال و دارایی خود مینماید.و برای تایید و تنفیذ این وصیت نامه توسط دادگاه،حضور دو نفر شاهد وصیت شفاهی لازم و ضروری می‌باشد.

 

وصیت نامه عهدی

منظور از وصیت نامه عهدی این است که وصیت کننده به شخصی که در اصطلاح وصی نامیده می‌شود می‌گوید بعد از مرگ وی اموری را به نیابت از او انجام دهد بطور مثال نگهداری از فرزند صغیر و یا ساخت مدرسه و دیگر موارد از این قبیل.

 

موصی له در وصیت نامه

منظور از موصی له در وصیت نامه این است که شخص بنفع شخصی وصیت می‌کند که بطور مثال فلان خودرو  وصیت کننده به وی تعلق بگیرد.شخص ذینفع که براساس وصیت مالک خودرو می‌شود را موصی له می گویند.

 

شرایط موصی له 

مطابق با ماده ۵۸۰ قانون مدنی موصی له باید یکسری ویژگی و شرایط داشته باشد اول اینکه  موصی له موجود باشد و بتواند مالک چیزی بشود که برای او وصیت شده.بطور مثال ما نمی توانیم به نوزادی که بدنیا نیامده بگوییم مالک فلان مال بعدی مرگ او بشود.چون نوزاد وجود خارجی ندارد وصیت صحیح نمی باشد.

 

سقط موصی له

مطابق با ماده ۵۸۱ قانون مدنی اگر وصیت برای جنین داخل در شکم مادر شده باشد و حمل بواسطه جرمی سقط شود ارث متعلق به موصی له ویا همان جنین بین ورثه وی تقسیم می‌شود.

 

تعدد موصی له

در صورتی که شخص و یا اشخاصی که بنفع آنها وصیت می‌شود (موصی له یا موصی لهم )یک نفر و یا بیشتر از یک نفر باشند موضوع وصیت بین آنها بتساوی تقسیم می‌شود ،مگر موصی بطریق دیگری خواسته باشد بین آنها تقسیم صورت بپذیرد لازم بذکر است که قوانین تقسیم ارث و طریقه تقسیم آن مابین دختر و پسر جاری نیست.

موصی له در وصیت نامه

تفاوت وصایت با وصیت نامه چیست.

همانطور که در بخش های قبل انواع وصیت را گفتیم اگر وصیت تملیکی باشد یعنی موصی یک مال مشخص را گفته بعد از مرگ وی متعلق به موصی له گردد،که به این نوع وصیت نامه،در اصطلاح حقوقی وصیت گفته می‌شود ولی اگر شخصی موصی یک کاری را بر عهد شخصی بگذارد بطور مثال بگوید تو بعد از من متولی حسنیه واقع در محله کن که خود متولی آن بوده ام میباشی که در اصطلاح حقوقی به آن وصایت گفته می‌شود.

عنوان با فونت تیتر

برای مشاوره و گرفتن راهکار و حل مشکلتان همین الان تماس بگیرید
​​​​​​

تماس بگیرید
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش