قوانین عقد ضمان

عقد ضمان به چه معناست؟

عقد ضمان یکی از عقد هایی میباشد که یک شخص متعهد پرداخت دین دیگری می شود، به سخن دیگر عقد ضمان بین ضامن و طلب کار منعقد میگردد. در اصطلاح حقوقی شخص متعهد را ضامن ،طلبکار را مضمون له و مدیون را مضمون عنه میگویند..موسسه حقوقی مدافعان کبیر شما را در حل مشکلات حقوقیتان یاری می رساند با ما تماس بگیرید.قوانین عقد ضمان

 

ویژگی ها و اوصاف عقد ضمان

منظور از عقد ضمان به این معنی میباشد که ضامن و مضمون له تراضی مینمایند که شخص ضامن دین مدیون اصلی را بپردازد.عقد ضمان نیازی به رضایت و یا عدم رضایت مدیون اصلی نداشته،زمانیکه شخص متعهد به پرداخت دین مدیون با طلبکار توافق مینماید دین مدیون را پرداخت نماید،ضمان از عهده مدیون اصلی مبرا میگردد.

 

شرایط رجوع ضامن به مضمون عنه

در اصطلاح حقوقی ضامن در شرایطی خاص حق رجوع به مضمون عنه را دارد به زبان ساده شخصی که متعهد پرداخت دین مدیون اصلی میگردد،درصورتی حق رجوع دارد که با اجازه مدیون اصلی دین ایشان را پرداخت کرده باشد.

 

ضمانت از نفقه ی آینده زن و اقارب

ضمانت از نفقه ی آینده زن و اقارب همانند سایر دیون صحیح میباشد.به سخن دیگر ضامن با زوجه توافق میکند تا نفقه زوج را پرداخت نماید،در صورت توافق زوجه با ضامن و همچنین عدم پرداخت نفقه توسط ضامن این حق برای زوجه باقی میباشد تا بتواند دادخواست وکالت در طلاق بدهد.

 

باید ها و نباید های ضمانت

وقتی شخصی ضامن پرداخت دین شخص ثالث میگردد.در واقع کلیه مسولیت پرداخت دین بر عهده ضامن قرار میگیرد.به همین جهت ما چند توصیه برای افرادی که ضامن میشوند بشرح ذیل داریم.

۱-در هنگام توافق با طلبکار برای ضمان پرداخت دین مدیون اصلی،حتما به نوع و میزان بدهی مدیون توجه و مبلغ بدهی را در عقد ضمان بنویسید.

۲-قبل از اینکه با طلبکار مدیون توافق پرداخت بنمایید.با مراجعه به مدیون اصلی از میزان بدهی وی مطلع و همچنین از وی اجازه پرداخت دین به نیابت از وی بگیرید تا در آینده بتوانید به ایشان مراجعه و دین پرداختی را مطالبه نمایید.

 

مسولیت ضامن در اسناد تجاری چیست

ضامن میتواند در اسناد تجاری ضمانت پرداخت دین مدیون اصلی را به عهده بگیرد.ولی ضمانت با ظهر نویسی و امضای ظهر چک متفاوت می‌باشد .

 

عقد ضمان به چند دسته تقسیم می‌شود؟

 عقد ضمان به دو دسته ضمان نقل ذمه و ضم ذمه طبقه بندی میگردد. ضمان نقل ذمه به این معناست که در این نوع ضمان، ذمه بدهکار اصلی به طور کامل برطرف می گردد و به جای آن ضامن مسئول پرداخت بدهی می شود. اما در نوع دیگر یعنی ضمان ضم ذمه هر دو شخص ضامن و بدهکار اصلی در برابر پرداخت طلبکار مسئول هستند.

 

عقد ضمان عقد معلق است یا منجز؟

همانطور که از ماده ۱۸۴قانون مدنی مشخص میگردد عقد معلق مورد پذیرش واقع شده است و به همین دلیل عقد ضمان معلق صحیح می‌باشد.

 

ضمانت در قانون مدنی

مطابق با ماده ۶۴۸ قانون مدنی منظور از عقد ضمان به این معنی میباشد که شخص مالی را که بر ذمه دیگری است بر عهده می‌گیرد.

ضمانت در قانون مدنی

عنوان با فونت تیتر

برای مشاوره و گرفتن راهکار و حل مشکلتان همین الان تماس بگیرید
​​​​​​

تماس بگیرید
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش