قوانین دیه قتل عمد


پرداخت کنندگان دیهقوانین دیه قتل عمد

 

دیه در قانون مجازات آمده و به همین منظور بعنوان مجازات و مالی است که قانونگذار، مرتکب جرم، عاقله، ضامن جریره و بیت المال را مسوول پرداخت آن قرار داده است.موسسه حقوقی مدافعان کبیر در تهران شما را در حل مشکلات حقوقیتان یاری می رساند با ما تماس بگیرید.


مدت پرداخت دیه

 

مدت پرداخت دیه بر اساس نوع جرم ارتکابی میباشد. به این منظور که در جرایم در جرایم عمدی یک سال قمری، در جرایم دو سال قمری، و جرایم خطای محض سه سال قمری از تاريخ وقوع جنایت می‌باشد.

 


تفاوت در اجرای قصاص نفس مرد و زن

 

همانطور که گفته شد قصاص از جمله مجازات هایی است که ریشه در فقه اسلامی دارد، یکی از شرایط اجرای قصاص برقراری همانندی بین قاتل و مقتول می‌باشد، به همین جهت برای اجرای قصاص رد تفاضل دیه مطرح می‌شود.به همین منظور قانونگذار در ماده 426 قانون مجازات اسلامی بیان می‌دارد : «در موارد ثبوت حق قصاص، اگر دیه جنایت وارده بر مجنی علیه کمتر از دیه آن در مرتکب باشد، صاحب حق قصاص در صورتی می‌تواند قصاص را اجرا کند که نخست فاضل دیه را به او بپردازد و بدون پرداخت آن اجرای قصاص جایز نیست.» با توجه به این که بر اساس قانون، دیه زن و مرد در پاره ای از جرایم متفاوت است. به همین جهت رد فاضل دیه مطرح است. بنظر می رسد. تفاوت دیه زن و مرد حاکی از جنسیت نیست، می‌توان اینگونه برداشت نمود از آنجا که عموما تامین حقوق مالی بر عهده مرد می‌باشد. به هنگام اجرای قصاص مرد دیه بیشتری نسبت به وی تعلق می‌گیرد.


دیه چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

 

دیه به‌منظور جبران خسارت جنایات شبه عمدی و خطای محض می‌باشد. به همین منظور در زمانی که در جرایم مطرح شود، بعنوان مجازات مالی تعیین می‌گردد. و به همین منظور قانونگذار در ماده 488قانون مجازات اسلامی دیه را مقدار مال معین می داند که شرع اسلام، برای جبران جنایات غیر عمدی، شبه عمدی، خطای محض و جنایات عمدی (اگر قاضی اجرای احکام حکم قصاص را عملی نداند اجرا می گردد.) دیه بعنوان دیه مقدر و غیر مقدر  تعیین می‌گردد. میزان دیه هر سال مطابق با تورم مالی توسط حاکمیت تعیین می‌شود.

 جنایات شبه عمدی و خطای محض

عنوان با فونت تیتر

برای مشاوره و گرفتن راهکار و حل مشکلتان همین الان تماس بگیرید
​​​​​​

تماس بگیرید
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش